עמותת שאם

הגדרה

אוטיזם הינו הפרעה נוירו-התפתחותית של הילד, שמשפיעה על התנהגויות אנושיות בסיסיות, כמו היכולת לתקשר רגשות ורעיונות, אינטראקציה חברתית, דמיון, והיכולת לבנות קשרים עם אחרים.
באופן כללי, להפרעה הזאת יש השפעות ארוכות טווח על האופן בו ילדים לומדים להיות בני אדם חברתיים בקהילה, ולדאוג לעצמם באופן עצמאי.
מאפיינים
המאפיינים העיקריים של הפרעה ברצף האוטיזם הם:
• דפוסי התנהגות, פעילויות ותחומי עניין מוגבלים וחזרתיים
• מחסור מתמשך בתקשורת חברתית הדדית ובאינטראקציות חברתיות
סימפטומים אלו קיימים מאז הילדות המוקדמת, ומגבילים או פוגעים בתפקוד היומיומי.

סימנים

במקרים בהם ההורים מבחינים אצל הילד סימנים לקשיים בתקשורת, ביצירת קשר עין, בשיתוף ההורה בחוויה, איחור בהתפתחות השפה וחוסר בהצבעה, התנהגויות שונות מהמצופה לגיל הילד כגון משחק לא מפותח וחזרתי, רגישות חושית חריגה, נפנופי ידיים, מומלץ לפנות לרופא הילדים ולהעלות בפניו את הבעיות והחששות.

בגילאים יותר בוגרים, למשל בגיל בית הספר, ייתכנו:

• קשיים ביצירת קשרים חברתיים

• נוקשות בחשיבה ובהתנהלות טבעית

• קשיים בהבנת קודים חברתיים

• קשיים כלליים בתפקוד ובעצמאות

• רגישות סנסורית חריגה

• מנהגים קבועים וצורך שדברים יתנהלו תמיד בחזרתיות ובאותה צורה

• התעסקות אינטנסיבית וחריגה בתחומי עניין מצומצמים

תפריט נגישות